Vaccinationsanbefaling hest

Vaccination af hest
I Danmark er en meget stor del af vore heste vaccineret mod influenza og stivkrampe, dels fordi de to sygdomme kan være alvorlige for hestene, og dels fordi influenzavaccination er et krav for deltagelse i ridestævner under Dansk Rideforbund. Derudover kan vaccination mod andre sygdomme anbefales, hvis du for eksempel skal have føl på din hoppe.
Du kan herunder læse mere om vores vaccinationsanbefalinger.

Basisvaccination
Influenza
Influenza hos hest er en luftvejsinfektion med høj feber og hoste ligesom influenza hos mennesker. Influenza er meget smitsom blandt modtagelige heste.

Stivkrampe
En bakterieinfektion i sår, hvor der dannes giftstoffer, som giver spasmer i alle muskler. Oftest dødelig.

Vaccinationsprocedure
Føl bør tidligst vaccineres, når de er 5-6 måneder gamle. Basisvaccinationen består af 3 vaccinationer. De to første gives med cirka 1 månedes mellemrum. Den 3. basisvaccine gives cirka 5 måneder efter den anden vaccination. Herefter skal hesten vaccineres årligt, senest på årsdagen efter den sidste vaccination.

FEI stævner
Hvis heste skal deltage i FEI stævner (internationale) skal hesten vaccineres mod influenza hvert halve år.

Andre vacciner
Herpesvirus
Herpesvirus kan hos hest give lettere luftvejsinfektioner. Derudover kan det forårsage abort hos hopper og i sjældne tilfælde lammelser.
Vaccinationsproceduren afhænger af, hvad man gerne vil beskytte hesten mod:

• Luftvejsinfektion: hesten vaccineres to gange med 4-6 ugers mellemrum og derefter hvert halve år.
  • Abort: drægtige hopper vaccineres 3 gange; i 5., 7., og 9. drægtighedsmåned.